logo

Voor wie op zoek is naar een eigentijds ontwerp met een ziel en houdt van een persoonlijke aanpak.


Leen Belis
interieurarchitect

+32 (0)497 36 16 90 info@okerinterieur.be

Blog

HomeProfessionele ruimtesBranding en interieur

Branding en interieur

In een wereld waar concurrentie voortdurend aanwezig is, wordt het steeds belangrijker om jouw merk een eigen, unieke identiteit te geven. Als je aan branding denkt, dan associeer je dat waarschijnlijk vooral met een logo, social media en een huisstijl. Maar het is veel meer dan dat. Met een sterke branding creëer je een identiteit voor je bedrijf: je laat er een indruk mee achter van wie jij bent, wat je doet en waarom je dit doet. Het is het gevoel dat je een klant krijgt bij het bezoek aan je winkel, toonzaal of kantoor. En die indruk bepaalt mee zijn keuze. Je interieur zorgt voor mee voor deze emotionele binding met je publiek.

Je wil natuurlijk dat mensen jouw bedrijf onthouden. Je wekt vertrouwen, schept verwachtingen en je onderscheidt jezelf van je concurrenten. Het doel is niet direct meer omzet draaien, maar om een zaadje planten in het hoofd van mensen, zodat ze jouw bedrijf herkennen en eerder aan je denken.

Met branding worden de waarden van je bedrijf omgezet in een identiteit:

  • Je zorgt voor herkenbaarheid en zelfvertrouwen
  • Je krijgt verbinding met je klanten
  • Je helpt de verwachtingen van jouw klanten te managen
  • Je onderscheidt je bedrijf van je concurrenten

Een goed en stijlvol interieur is dus ontzettend belangrijk voor jouw (toekomstige) klanten.

Je interieur is het visitekaartje van je bedrijf

Bezoekers moeten kunnen voelen waarvoor jouw bedrijf staat, vanaf het eerste moment dat ze binnenkomen. Een goed product of een goede dienst alleen is niet meer voldoende om je klanten te overtuigen. Ook het gevoel dat je klant heeft bij een bezoek aan je winkel, toonzaal of kantoor bepaalt mee zijn keuze om met jou in zee te gaan.

Het is een kunst om de sfeer en de visie van je bedrijf goed te weerspiegelen in je interieur. Een goed doordachte mix van gebruikte materialen, passende kleuren, meubilair en zelfs geuren zal je bezoeker zonder twijfel positief beïnvloeden. Interieurbranding is vooral inspelen op de zintuigen.

Het is belangrijk dat de stijl die bij je bedrijf past herkenbaar is de interieurinrichting. Zo zullen de interieurnoden en uitstraling van het kantoor van de boekhouder helemaal verschillen van die van de yoga-instructeur. Kleuren en vormen van het meubilair kunnen indirect verwijzen naar de ambities en waarden op de werkvloer.

Ook de invulling van ruimtes vertelt veel over de kernwaarden van je bedrijf. Kies je voor veel open ruimtes en afstand tussen de werkplekken, of verkies je juist een knusse opzet met ruime ontmoetingsplaats?

Voor je aan de slag kan met interieurbranding, is het dus van groot belang om een duidelijk inzicht te hebben in waar je bedrijf precies voor staat en welke richting je uit wil gaan in de toekomst. Eens je  persoonlijkheid van je bedrijf in kaart is gebracht kan dit uitgewerkt worden met een goed interieur- branding-plan. Oker heeft het talent en de know-how om dit voor en met jou te ontwikkelen.